Jak powinna przebiegać komunikacja pomiędzy stomatologiem a pacjentem?

W leczeniu chorób jamy ustnej ważną rolę odgrywa właściwa komunikacja pomiędzy pacjentem a lekarzem. Lekarz nie może zapomnieć, że wielu pacjentów boi się wizyty, że są także i tacy, którzy nie wierzą, że leczenie może być skuteczne.

Dentysta Kraków - www.pro-orto-dent.pl

Dlatego dobry dentysta powinien:

-stworzyć przyjazną atmosferę w gabinecie, ujawniając swoje pozytywne cechy charakteru i przekazując pozytywne emocje; -przełamać strach pacjenta;

-poinformować go o stanie zdrowia jamy ustnej;

-przekazać informacje, jak toczące się w jamie ustnej choroby wpływają na organizm;

-przedstawić metody leczenia – wyjaśnić, jakie są ich wady, a jakie zalety, jakie jest z nimi związane ryzyko.

Jeżeli jest to prywatny gabinet to obowiązkiem lekarza jest także poinformowanie pacjenta o kosztach, które poniesie w związku z leczeniem lub zabiegiem; -poinformować, jakie mogą być konsekwencje wynikające z rezygnacji z leczenia.

Stomatolog powinien porozumiewać się z pacjentami na dwóch płaszczyznach:

werbalnie – informacja jest formułowana i przekazywana słownie;

niewerbalnie – składają się na nią: mimika twarzy, intonacja głosu, gesty. Informacje niewerbalne przekazywane są także poprzez stosunek do personelu, poprzez sposób, w jaki lekarz obchodzi się ze znajdującymi się na wyposażeniu gabinetu narzędziami, przez strój.

Ten rodzaj komunikacji służy do poznania lekarza przez pacjenta, ale także lekarz lepiej poznaje pacjenta.

Jakie są cechy dobrej komunikacji?

Najważniejsze cechy to: empatia okazywana pacjentowi – należy zrozumieć, że ma on prawo do strachu. Należy więc być wyrozumiałym, okazać zrozumienie dla dolegliwości bólowych i innych dolegliwości, które dokuczają pacjentowi; komunikaty zwrotne – informacje muszą być przekazywane w sposób zrozumiały dla pacjenta. Jeżeli nie zrozumie on sensu przekazywanych informacji leczenie może nie przynieść oczekiwanego efektu; przekaz werbalny musi współgrać z niewerbalnym – uważny pacjent bardzo szybko zorientuje się, że nie ma pomiędzy nimi zgodności. Z pewności więc wzbudzi to w nim nieufność do lekarza; przystępność, fachowość i rzeczowość informacji, które są przekazywane pacjentowi. Należy unikać posługiwania się specjalistycznym słownictwem, które dla pacjentów jest niezrozumiałe.